YAY! Gezonder leven kan echt veel makkelijker dan we denken (en doen)

Heb je je goede voornemens voor dit jaar genoteerd? Grote kans dat ze bestaan uit slechte gewoontes afleren, gezonder leven of meer sporten. Dit jaar gaat het je écht lukken. Tegenslagen of mislukkingen heb je vast al eens meegemaakt als je je gewoontes drastisch probeert te veranderen. Maar wist je dat dit helemaal geen goede manier is om je doelen te laten slagen? We doet het allemaal fout, gezonder leven kan echt veel makkelijker dan we denken:

Let’s be honest. We houden van eten. Maar we willen ook gezond zijn, slank en fit. Je besluit van de één op de andere dag te diëten en te sporten. Houd je het niet vol? Niet gek. Pak gezond leven dit jaar eens helemaal anders aan. Stel jezelf doelen, maar faal dit keer niet. Het is veel makkelijker dan je denkt.

Wilskracht

Wilskracht is de sleutel naar succes. Zonder deze wilskracht zal het je niet lukken om door te gaan met je nieuwe sportregime of je te houden aan je nieuwe dieet. Maar, wilskracht is maar beperkt. Het gebied in je hersenen dat je wilskracht bepaalt zit in je prefrontale cortex, precies achter je voorhoofd. Het is hetzelfde gebied van de hersenen dat je helpt met je dagelijkse routines. Van kortetermijngeheugen tot je focus.

Wanneer je jezelf een nieuwe gewoonte wilt aanleren (vooral eentje die nogal groot is, zoals in vorm komen, sporten of gezonder eten), dan is dat nogal een zware taak. Nieuwe, grote taken kunnen moeilijk uit te voeren zijn. Of eigenlijk kunnen je hersenen het bijna niet aan. Herkenbaar?

Een aantal wetenschappers besloot het te testen. Twee groepen mensen kregen beiden een nummer dat ze moesten onthouden. Een groep kreeg twee cijfers en de andere groep zeven cijfers. Daarna moesten ze door een gang lopen waar ze fruitsalade of chocoladecake aangeboden kregen.

En wat blijkt?

De mensen die de zeven cijfers moesten onthouden waren twee keer zo vaak geneigd om te kiezen voor chocoladecake dan voor de fruitsalade. Onderzoekers wijzen naar je ‘cognitieve lading’. Hoe meer ruimte je in de prefrontale cortex in beslag neemt, hoe moeilijker het is om bepaalde keuzes te maken.

Daarom is het van belang om je goed voor te bereiden, zodat je genoeg wilskracht hebt verzameld om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Het is dan ook niet zo gek als je tegen jezelf zegt dat je én moet gaan sporten én gezonder moet eten, dat het niet lukt.

Begin makkelijk

De meeste mensen vinden het fijn om een checklist te maken. Wanneer een taak voldaan is, voel je je heel goed. Maar, laat dat lange lijstje nu niet zo goed zijn om te slagen. Succes hangt af van de samenhang. Vraag je niet af ‘Wat wil ik bereiken?’, maar: ‘Wat is het makkelijkste, dat ik elke dag kan doen, zodat ik mijn doel ga bereiken?’.

‘Elke dag’ is hierin belangrijk. Zo focus je je namelijk op een veel makkelijker doel. Als je van dag tot dag kijkt wat je kunt doen, dan zal het een gewoonte worden. Die gewoonte gaat je naar je doel brengen. Als je hebt besloten minder te gaan drinken en je het volgende weekend alweer met je girl squad in de kroeg staat, dan voel je je misschien even een faalhaas. Maar, wat als je begint met jezelf bijvoorbeeld deze doelen te stellen:

-Twee keer groenten eten per dag
-Minstens zeven uur slapen per nacht
-Twee glazen water drinken bij elke maaltijd
-Drie keer in de week sporten

Begin met één van deze en bouw het langzaam op. Je zult zien dat gewoontes er langzaam in sluipen. Ineens je gewoontes drastisch veranderen lukt namelijk vaak niet.

Maak het jezelf ook makkelijk

Als je jezelf het doel stelt om drie keer per week te gaan sporten, terwijl dat ook het maximum is, dan ben je fout bezig. Er kan namelijk altijd iets tussen komen waardoor je niet kunt gaan en dan voelt het meteen als falen.

Omdat je gewoontes wilt creëren, kun je beter tegen jezelf zeggen dat je twee keer per week wilt sporten, bijvoorbeeld. Maak het makkelijker om je doel te behalen. Van kleine successen zul je sterker worden.

Voor zo’n klein doel geef je jezelf twee tot drie weken. Als je eenmaal twee keer per week aan het sporten bent (of wat voor doel je jezelf dan ook hebt gesteld), voeg je een nieuw doel toe. Dan nog eentje.

Hard work pays off

Het lijkt een beetje alsof je bezig bent voor school: je focust je niet op welk cijfer je graag wilt behalen. Je probeert zoveel mogelijk energie in iets te stoppen en dan zul je vanzelf zien dat het harde werken wordt beloond.

Falen hoort er nu eenmaal bij en voel je echt niet schuldig als je twee keer per week pizza hebt gegeten, of niet bent gaan sporten. Dat hoort erbij. Maar deze tips gaan je dichter bij je doel (goede voornemens?) brengen. Om gezonder te leven hoef je alcohol en koolhydraten écht niet voorgoed uit je leven te bannen. Gezonder leven kan al op een heel simpele, makkelijke manier. Gun jezelf de tijd.

Reageer op artikel:
YAY! Gezonder leven kan echt veel makkelijker dan we denken (en doen)
Sluiten