Yes! Eigenlijk horen mensen twee keer te slapen en jij dus ook

Omani
the conversation

In andere landen doen we het blijkbaar zoals het hoort. Siësta a.k.a middag fiësta is eigenlijk veel beter voor je dan één lange slaap. Kunnen we dit herinvoeren alsjeblieft?

Ander ritme

Het ritme dat mensen nu hebben is een ritme dat we onszelf hebben aangeleerd. In het zuiden van Europa doen mensen nog gewoon aan siësta. Ze doen een dutje vroeg in de middag en biologisch gezien komt dat dichterbij je natuurlijke ritme. Vroeg in de middag, krijg je een dipje in alertheid en dat is dan een prachtig moment om even je oogjes toe te leggen.

In de jaren 90 heeft een psychiater genaamd Thomas Wehr een experiment uitgevoerd, waarbij hij een groep mensen voor veertien uur in het donker heeft gehouden, in plaats van de gewoonlijke acht. In eerste instantie was het wennen, maar bij de vierde week reguleerde het slaapritme zich en nam het een patroon aan van twee keer vier uur met een tussenpauze van één à twee uur.

Dutjes zijn nodig

Vroeger sliepen mensen niet om bepaalde tijden, omdat het de norm was, maar juist omdat het een patroon was die bij hun levensstijl en verplichtingen paste. Vandaag de dag is het haast niet haalbaar om een slaappatroon van twee keer vier uur aan te nemen.

Sommigen mensen die dit patroon hebben aangenomen zeggen te hebben gemerkt dat zij veel meer energie hebben en dat hun creativiteit door het dak gaat ervan. Ook hadden ze minder last van dipjes in productiviteit. Er is genoeg bewijs dat laat zien dat dutjes enorm kunnen helpen met het geheugen, kennisopname, alertheid en algehele gemoedstoestand.

Je hoort het. Slapen is super belangrijk en dutjes zijn nog veel belangrijker. Leg maar aan je baas uit dat je een dutje nodig hebt ‘s middags. De wetenschap zegt het tenslotte.

LEES OOK: 7 tekenen dat je bed eigenlijk je soulmate is