Thank us later: yoga blijkt te werkt tegen heftige menstruatiepijn

Voor iedere vrouw is de week waarin je ongesteld bent anders. De een heeft dagenlang menstruatiepijn en de ander bijvoorbeeld alleen in het begin van de week. Hoe dan ook – we weten allemaal hoe menstruatiekrampen voelen en willen er het liefst zo snel mogelijk vanaf. Toch zijn er niet veel dingen die werken, maar misschien werkt yoga wel voor jou?

Wij vertellen je wat yoga kan doen voor je menstruatiepijn. Fingers crossed dat het ook voor jou werkt.

Yoga tegen heftige menstruatiepijn

Uit een artikel in de Journal of Alternative and Complementary Medicine blijkt dat je beter op je yogamat kunt gaan liggen, in plaats van in je bed als je last hebt van menstruatiepijn. Als je regelmatig 10 minuten yoga doet, zou dit de pijn kunnen tegengaan.

Het artikel is gebaseerd op 15 eerder uitgevoerde onderzoeken over het effect van yoga op menstruatieklachten. Daarbij werd er gekeken naar menstruatiepijn, stress, humeur en de mentale gezondheid van vrouwen tussen de 13 en 45 jaar.

Wat doet yoga tegen menstruatiepijn?

Yoga triggert je lichaam om stress los te laten. Op deze manier laat je lichaam een natuurlijke pijnstiller los en verandert het de manier waarop je de menstruatiepijn voelt en interpreteert. Ideaal, toch?!

Bewijzen van het onderzoek

Maar, helaas is het niet bewezen dat yoga echt werkt tegen menstruatiepijn. Daarnaast is het ook niet duidelijk hoelang je yoga zou moeten doen en met welke frequentie. Wel is gebleken dat vrouwen dit de theorie gingen testen en simpelweg elke dag 10 minuten lang yoga deden – minder last hadden van hun ongesteldheidskrampen.

Natuurlijk kan dit verschillen per persoon. Maar als je al van alles hebt geprobeerd tegen menstruatiepijn, is dit zeker een optie die het proberen waard is.

Meer lezen over menstruatie? Lees ook: Je overdrijft niet: Het is bewezen hoe erg menstruatiepijn echt is

Reageer op artikel:
Thank us later: yoga blijkt te werkt tegen heftige menstruatiepijn
Sluiten