Yum! Voedingsdeskundige Lily Simpson geeft tips om jezelf een stralende huid te eten

Een fijne gezichtscrème is altijd een feestje. Maar een mooie huid kun je ook krijgen zonder te smeren, namelijk door te eten. Schep je bord nog maar een keer vol.

Lily Simpson, een Britse chef-kok, richtte in 2012 bezorgservice de Detox Kitchen op. Inmiddels trekt de Detox Kitchen duizenden bezoekers en heeft het twee winkels in Londen geopend. lily rob

Samen met Rob Hobson, een bekende voedingsdeskundige in Groot-Brittannië, heeft ze het boek Detox Kitchen Bible gemaakt. Dat is niet zomaar een kookboek. Tweehonderd recepten (!) worden gecombineerd met voedingsinformatie en detoxprogramma’s. Zo kun je lezen wat je het beste kunt eten als je vaak een opgeblazen gevoel hebt. Of wanneer je je PMS wilt aanpakken.

Aan Beautify.nl verklapt Lily vast een paar tips voor een stralende huid:

Minder of geen zuivel

‘Iedereen is natuurlijk anders. Zelf merkte ik dat mijn huid veel beter werd toen ik geen melkproducten meer at en dronk. Als je veel zuivelproducten tot je neemt, en je huid niet mooi is, probeer dan een maand je eetpatroon aan te passen en kijk of je verschil ziet.’ Zuivel is een bron van calcium, dat goed is voor je botten, maar je kunt dit mineraal ook halen uit rijstmelk, tofoe, boerenkool of gedroogde vruchten.

Afscheid nemen van toegevoegde suiker

Ook suiker heeft veel invloed op je huid. Suiker geeft namelijk een piek in je bloedsuikerspiegel, waardoor het hormoon insuline toeneemt. Door de effecten daarvan kunnen je hormonen uit balans raken en de talgklieren stimuleren, wat kan zorgen voor puistjes.

Suiker opgeven is één van de moeilijkste dingen. ‘Ik adviseer altijd om langzaam te minderen. Gun jezelf één of twee chocolaatjes per week. En eet voldoende fruit. Zeker als je verlangt naar suiker. In ons boek staat een recept voor bananenbrood. De bananen geven al de zoete smaak. We gebruiken nog één theelepeltje honing om de zoete smaak wat meer naar boven te halen.’

Zorg dat je regelmatig vitamine A binnenkrijgt

Felgekleurde vruchen en groenten, wortels bijvoorbeeld, bevaten antioxidanten, waaronder bètacaroteen. Dat wordt in het lichaam omgezet tot vitamine A, wat essentieel is voor het onderhoud en herstel van je huid.

Kies de juiste koolhydraten

‘Veel mensen zijn bang voor koolhydraten, maar vermijd die niet, dat is nergens voor nodig. Koolhydraten geven je energie, je hebt ze nodig. Maar kies wel goede koolhydraten. Quinoa, linzen en groenten bijvoorbeeld.’

Overweeg een weekenddetox

En dat betekent volgens Lily niet dat je dagen alleen maar sap mag drinken. ‘Het is heel simpel. Het gaat er om dat je minder callorieen tot je neemt. Ongeveer 1500, zo geef je je lichaam een break. Je zult je lichter voelen, je hebt meer energie.’ Twee dagen lang neem je een ontbijt, een salade als lunch en groente als avondeten. En verder bestaat de detox uit sapjes en veel kruidenthee. Je eet kleine porties, waardoor je niet bomvol zit na het eten.

Als je bijvoorbeeld veel feestjes hebt gehad, kan de weekenddetox helpen om weer gezond te gaan eten. Door de weekenddetox herinner je je lichaam er aan hoe goed dat voelt. ‘Wij geloven dat je het na die twee dagen veel makkelijker kunt volhouden om gezond te eten dan wanneer je je alleen maar voorneemt om je eetpatroon te veranderen.’

Hoe voorkom je dat je toch – omdat je je verveelt, of uit gewoonte – een handje pepernoten of chocolade eet?

‘Dat is simpel. Zorg dat je koelkast is gevuld met gezonde snacks en haal geen chocolade in huis. Ik heb het zelf ook: als er chocolade is, blijf ik er aan denken en eet ik het uiteindelijk op.’

Nou, dat moet lukken met het boek van Lily en Rob. Bij het zien van de gezonde taart van rauwe cacao, avocado en frambozen loopt het water ons in de mond.

Foto’s: Keiko Oikaw

Reageer op artikel:
Yum! Voedingsdeskundige Lily Simpson geeft tips om jezelf een stralende huid te eten
Sluiten