Zo breng jij je stresshormonen naar beneden en je sekshormonen omhoog

We stressen wat af met z'n allen. Er valt namelijk genoeg om over te piekeren: werk, wonen, relaties, familie en ga zo maar door. Helaas komt je lichaam vaak flink te lijden onder alle stress wat niet alleen voor onrust zorgt, maar ook nog eens aan de stok kan gaan met je seksdrive. En dat kan natuurlijk echt niet. Hoe zorgen we ervoor dat onze stresshormonen geen invloed meer hebben op onze sekshormonen?

1. Minimaliseer alles wat je stress oplevert

Tja, makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is natuurlijk wel belangrijk om het op z’n minst te proberen. Zo kan een goeie nachtrust al een wereld van verschil maken. Acht uur slaap per dag hertelt de hormoonbalans en laat je libido weer toenemen. Merk je dat de stress meer komt door situaties zoals bijvoorbeeld je werk? Maak dan een afspraak met je baas en leg de situatie uit. Ga samen opzoek naar iets wat jou gelukkiger maakt, of dit nu binnen of buiten het bedrijf ligt. Is je baas daar niet de aangewezen persoon voor? Zoek dan verder in het bedrijf. Er is altijd iemand die je verder kan helpen dan waar je nu bent.

Ook is het belangrijk dat je goed contact onderhoud met je familie en vrienden. Soms wil dat er nog al eens bij inschieten wanneer je bijvoorbeeld veel werkt, maar uit deze mensen haal je juist je energie. Ook kun je goed met hun over je situatie praten wat weer tot erkenning en opluchting kan leiden.

En sport. Hoe ontzettend je er ook geen zin in hebt. Bewegen is een van de beste manieren om van je stress af te komen. Probeer met een vriendin een yogalesje in te plannen ergens in je week en sluit af met een lekker kopje thee. Twee in één!

2. Minimaliseer interne stressfactoren

Ook interne stressoren kunnen je lichaam (en hoofd) dwars gaan zitten. Denk bijvoorbeeld aan gevoeligheid voor bepaald voedsel, giftige stoffen of bepaalde medicijnen. Het kan allemaal meespelen in het hele stress- en libidoprobleem. Ga dus eens bij je arts na (en bij jezelf) of je op bepaalde voeding slecht reageert en of je medicijnen je niet in de weg zitten (medicijnen tegen een hoge bloeddruk kunnen je libido bijvoorbeeld onderdrukken).

3. Eet jezelf weer sexy

Leuk genoeg kun je ook specifieke dingen eten die onder andere je sekshormonen weer een beetje op pijl brengen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld eigeel, vis (zalm, sardines, haring) en schelpdieren (yep, oesters indeed). Deze voeding zorgt voor een gezonde dosis cholesterol wat de productie van je hormonen stimuleert. Aan de slag.

Reageer op artikel:
Zo breng jij je stresshormonen naar beneden en je sekshormonen omhoog
Sluiten