Zo word je ‘s nachts eindelijk niet meer wakker (of val je weer netjes in slaap)

Ben jij ook zo'n onrustige slaper en word jij sowieso één keer per nacht wakker? Dan ben je daar vast alles behalve tevreden mee. En dan hebben we het nog niet eens over alle frustraties die het wakker liggen met zich meebrengt ('nu heb ik nog maar ... uren voordat de wekker gaat'). Grote kans dat je er echter wel iets aan kunt doen. Hoe? Lees gauw verder voor de fijnste nachtrust:

Ga eruit

Maar.. maar.. doorslapen? Tja. Maar dat gebeurt niet in één keer. Mocht je jezelf weer eens tegenkomen in een starende positie naar je plafond en jezelf kwaad zitten maken over het feit dat je nu sowieso de hele volgende dag kapot bent, stap dan uit bed. Je brein werkt soms vrij simpel. Leer jezelf aan dat wanneer het je bed ziet, het denkt aan slapen (hm.. of seks? Nee, nee slapen nu).

Zorg dat wanneer je weer wakker ligt en na een uur nog steeds klaar wakker bent, je even uit bed stapt. Ga even een boekje lezen bijvoorbeeld (en niet op je telefoon kijken in verband met het blauwe licht). Leid jezelf af van het feit dat je niét aan het slapen bent. Vervolgens loop je weer tegen een slaperig moment aan en kun je weer in bed gaan liggen. Het proberen waard.

Ontplug

We weten hoe verleidelijk het kan zijn om nog even door onze Instagram te scrollen voordat we gaan slapen. Echter kunnen we je toch echt beter aanraden je telefoon in de woonkamer te laten liggen. Eigenlijk kun je beter een uur voor het slapen niet meer op je telefoon kijken. Daarbij is het ook verstandig om alle apparatuur (op je wekker na dan) uit de slaapkamer te verwijderen. Geen licht of afleiding tijdens je welverdiende slaapuurtjes.

Zet een consistente wekker

Iedere dag rond dezelfde tijd opstaan kan je nachtrust zeker ten goede komen. Je biologische klok zal zich aanpassen wat over de nacht voor aanzienlijk wat extra rust kan zorgen. Dat betekent ook een beetje bijtijds opstaan in het weekend dames.. Ach, een keertje na het stappen is natuurlijk een uitzondering.

Omgaan met stress

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar stress kan een grote rol spelen in onrustige nachten. Piekeren voordat je naar bed gaat, wakker worden in paniek, het hoort er allemaal bij. Merk je dat je last hebt van stress en dat het je slaap in de weg zit? Probeer dan eens om yoga in je weekprogramma te verwerken. Of meditatie, of een vorm van beweging. Allemaal zeer effectief voor dames met een stressvolle agenda.

Respecteer de bedgrenzen

Zoals je misschien had kunnen bedenken is je bed niet bedoeld om in te werken. Je bed is voor seks en slaap. De rest kun je het beste daarbuiten zien te regelen. Niet even je emails checken, niet snel nog wat afmaken. Doe het liever buiten de slaapkamer zodat je hoofd je bed echt kan gaan zien naar zijn functie.

Reageer op artikel:
Zo word je ‘s nachts eindelijk niet meer wakker (of val je weer netjes in slaap)
Sluiten