Zo zorg je dat je niet aankomt van alcohol die je in het weekend drinkt

Een feestje hier, borreltje daar, etentje bij een vriendin: super gezellig en de wijn vloeit rijkelijk. Maar oei, de weegschaal vindt het allemaal niet zo leuk. En het sixpack waar je van droomt ook niet.

Het slechte nieuws is: alcohol is de duivel als het gaat om afvallen. Niet alleen omdat een glas wijn of een biertje ook calorieën bevatten – 82 (rood) en 67 (wit) en 110 (bier). Als je alcohol drinkt, wil je lichaam namelijk eerst de alcohol kwijtraken. Pas als dat allemaal is opgeruimd komt je lichaam weer toe aan vet verbranden.

Maar dat is nog niet alles. Alcohol belemmert ook de ‘vetoxidatie’. Dat betekent dat het moeilijker is om het vet wat je al hebt te verbranden. Bummer: wijn en kaas lijkt echt de slechtste combinatie ooit. Wat is het toch dat dingen die slecht voor je zijn, zo lekker zijn?

Wijn helemaal afzweren is natuurlijk geen optie. Daarom hebben we tips voor je hoe je kunt zorgen dat je de schade beperkt en niet aankomt van alcohol in het weekend.

1. Probeer niet te veel te eten bij je drankjes

Moeilijk, moeilijk. Want van een wijntje krijg je alleen nog maar meer zin in kaasplankjes, stokbrood met kruidenboter en worst. En als de alcohol eenmaal naar je hoofd is gestegen voel je minder remmingen en lijkt het ineens totáál niet meer belangrijk om op je gewicht te letten. Oeps.

2. Laat de cocktails staan

Vooral de o-zo romige – en o-zo verrukkelijke – pina colada is een caloriebom. Maar ook in andere cocktails zit flink wat suiker. Hou je van sterke drank, dan is wodka de ‘slankste’ optie. Toch handig om te weten.

3. Begin niet meteen met alcohol

Als je ergens aankomt, neem dan eerst een glas water of spa rood voor je overschakelt op bier, wijn of ander alcoholische versnaperingen.

4. Doe niet aan kringetjesverjaardagen

Niet alleen omdat het veel leuker is om te dansen en te bewegen, maar ook omdat het de weegschaal blijer maakt. Ga los op de dansvloer en burn die calorieën.

5. Eet de rest van de week gezond

Als je gezond eet en voldoende beweegt, past af en toe een drankje – lees: een drankje te veel – prima in je eetpatroon. Als je jezelf alcohol helemaal gaat ontzeggen, wil je het alleen nog maar meer. En dan is de kans groot dat je meteen helemaal los gaat. Gun jezelf een drankje en geniet ervan.

6. Drink niet te veel

De tip waarvan je wist dat ‘ie zou komen. Tevens de tip die je eigenlijk niet wilt horen. Maar toch, met mate drinken is beter voor de lijn. En drink ook water tussendoor, nog zo’n all time favorite advies.

LEES OOK: 9 x gezonde manieren om snel gewicht te verliezen
afvallen

Reageer op artikel:
Zo zorg je dat je niet aankomt van alcohol die je in het weekend drinkt
Sluiten