Emma Toussain
Emma Toussain Mode 22 mei 2022
Leestijd: 3 minuten

Nederlandse festivalgangers kiezen dit seizoen voor kleur en korte tops

Het festivalseizoen is eindelijk weer losgebarsten! Na twee jaar mogen we eindelijk weer feesten in grote groepen. Met festivals als Amsterdam Open Air en Pinkpop om de hoek, heeft Nederland er zin in. Dat blijkt wel uit de aankopen die we doen voor het aankomende festivalseizoen. Uit onderzoek van Klarna blijkt dat Nederlandse festivalgangers massaal voor croptops en bralettes gaan, gestyled met tijdloze All Stars en statement accessoires.

Feesten in stijl

Iedereen ziet er graag leuk uit op een feestje, een festival niet uitgesloten. Klarna, de wereldwijd toonaangevende dienstverlener op het gebied van bankieren, betalingen en shoppingdiensten, heeft onderzocht welke zomer-items die aansluiten bij het festivalseizoen de afgelopen maanden een opvallende groei hebben doorgemaakt in vergelijking met 2019 en het coronajaar 2021. Uit Klarna’s Shopping Index blijkt dat we vooral veel kleur en blote buiken terug gaan zien op de festivals, gecombineerd met schoenen die lekker zitten.

Coachella is het beroemdste en meest inspirerende festival, mede door de vele posts van de daar aanwezige influencers. Nederlandse festivalgangers nemen echter niet alle trends die we daar zagen over. Waar influencers op Coachella zich hulden in doorschijnende, mouwloze en strakke shirts, doen we als Nederlander liever iets ‘gewoner’.

De heetste zomer-items

Nederlandse vrouwen laten deze zomer graag een stukje buik zien. De bralette stijgt in april 2022 met 395% ten opzichte van dezelfde maanden in 2019. WOW.

Ook zijn er een paar andere items on the rise. De verkoop van kleurrijke kimono’s steeg in april 2022 met 86% in vergelijking met drie jaar geleden, de bodysuit wordt met de dag populairder bij festivalgangers en getinte zonnebrillen zagen een toename in verkoop van 19%.

De ideale schoen

Als gekeken wordt naar de periode in aanloop naar het festivalseizoen – tussen februari en april 2022 – dan lijkt de ideale schoen voor deze festivalzomer een tijdloze klassieker te zijn (vergeleken met dezelfde periode in 2019). Goed schoeisel is natuurlijk een must op een festivalterrein, waar de ondergrond vaak zanderig en niet altijd egaal is. Nederlandse festivalgangers kiezen daarom dit seizoen toch liever voor All Stars dan voor een chique schoen, blijkt uit de data. De verkoop steeg in februari tot en met april dit jaar met 141% ten opzichte van februari tot en met april 2019.

Ook de cowboy boot, een bekende festival-klassieker, is terug van weggeweest. Met een stijging van 29%, komt de verkoop van dit item langzaam, maar gestaag op gang. Tot slot ziet het ernaar uit dat we ook dit jaar dol zijn op kleurrijke strepen. De afgelopen drie maanden steeg de verkoop van gekleurde, gestreepte shirts met 182%.
Nederlandse festivalganger zijn toe aan vrolijke kleding.

Visie

Emilia de Poret, fashion director bij Klarna, geeft haar visie op de ontwikkelingen in de Nederlandse data: “Nadat we door corona twee festivalzomers hebben gemist, willen we allemaal gewoon plezier hebben en ons daar naar kleden. Uit bovenstaande cijfers kunnen we concluderen dat de Nederlandse festivalbezoekers twee van de grote modetrends van dit jaar zullen dragen: kleur en korte tops met key pieces zoals bralettes en crop tops.”

“Wat ik zo leuk vind aan festivalmode, is dat mensen daarin net een stapje verder gaan dan hun dagelijkse stijl – daarom is het geen verrassing dat opvallende accessoires zoals getinte brillen en bucket hats ook trending zijn. En als ik de festivalgangers van dit jaar één stijladvies zou mogen geven, dan is het om plezier te hebben van het kiezen van je festivaloutfit en je wildste mode-fantasieën waar te maken.”

Het festivalseizoen is van start gegaan en zo bereid jij jezelf voor op zo’n dag vol feest