‘Genuinfluencers’ nemen social media over: perfectie maakt plaats voor oprechtheid

In 2020, 2021 maar ook 2022 nemen ‘genuinfluencers’ jouw social-feed over. Nog nooit over deze groep gehoord? Dit zijn influencers die meer authentieke content plaatsen en hiermee hun volgers willen informeren, opleiden en inspireren. Wij vertellen je meer over de deze genuinfluencers.

Ze zijn verfrissend, oprecht en herkenbaar.

Wat zijn dit precies:’genuinfluencers’?

In de zomer ontstond de term genuinfluencers, die bedacht is door trendvoorspeller WGSN. Deze influencers werken niet in één soort branche, zoals mode of beauty, maar delen authentieke details over hun leven met oprechte intenties. Het engelse woord genuine vertaalt dan ook direct naar het Nederlandse woord ‘oprecht’. Daarnaast blijven belangrijke onderwerpen bij dit soort accounts zeker niet achter, maar ze informeren hun volgers juist over grote kwesties. Denk bijvoorbeeld aan geestelijke gezondheid, sociale ongelijkheid en body positivity.

Betrouwbaar

Je hoeft zelfs geen één miljoen volgers meer te hebben om invloed te hebben op mensen. Het blijkt zelfs zo te zijn dat micro-influencers, accounts met tussen de 10.000 en 100.000 volgers, meer impact hebben met merkcampagnes. Dit komt omdat zij er minder commercieel en dus betrouwbaarder overkomen.

Waarom worden deze influencers nu populair?

Ook Gen Z heeft steeds meer invloed en voor deze generatie is de ‘perfecte’ Instagram-content een echte afknapper. Deze generatie waardeert juist de eerlijkheid en inclusiviteit die deze oprechte kanalen uitstralen. Social media gaat sinds de komst van COVID-19 minder over de perfecte inspiratie en meer over ‘echte’ mensen, die leuk en prettig zijn om naar te kijken. Het is de afgelopen jaren wel gebleken dat we vaak ongelukkig worden van de ‘perfectie’ die we vaak zien op het internet. Daarom zoeken we tegenwoordig liever naar mensen die de waarheid laten zien. Een foto zonder make-up, met acné? Vetrollen? Een depressie? Deze dingen worden vaak besproken in de hoop mensen steun te beiden.

De leukste ‘genuinfluencers’ die jij kunt volgen

Nu zijn jullie vast op zoek naar ‘genuinfluencers’ om te volgen. We zijn op zoek naar accounts die informatie geven over grote problemen en conflicten in de samenleving niet negeert. Deze influencers moeten oprecht zijn in alles wat ze posten, zeggen en doen. Een voorbeeld is popster Olivia Rodrigo. Ze is misschien bekend vanwege haar status als zangeres, maar gebruikt haar bereik ook om over belangrijke maatschappelijke kwesties te praten. Ze is zelfs uitgenodigd door het Witte Huis om te vragen over het belang van vaccinaties.

Maar er zijn ook al wat Nederlandse ‘genuinfluencers’. Denk dan aan @joannvdherik, @rianne.meijer, @vivianhoorn, @widyassoraya en @dee. Natuurlijk is dit maar een kleine selectie, er zijn er veel meer vrouwen die deze rol op zich nemen.

Wij zijn zeker fan van de genuinfluencers, jij ook?

Check deze accounts snel, wat deze vrouwen zorgen voor mooie, eerlijke, grappige en vooral oprechte content, waar iedereen iets uit kan halen. Of het nou gaat over herkenning, het doorbreken van taboes, inspiratie opdoen of je wilde simpelweg gewoon even lachen, het kan allemaal.

Met déze tips sta jij altijd zelfverzekerd op een foto

Reageer op artikel:
‘Genuinfluencers’ nemen social media over: perfectie maakt plaats voor oprechtheid
Sluiten