Janne Vogel
Janne Vogel Love 27 maart 2020

Zenuwachtig voor je eerste date? 4 x tips tegen de spanning (you got this)

Je wilt een goede (lees: perfecte) eerste indruk maken, maar bedenkt het ene na het andere rampscenario in je hoofd. Dat herkennen we -helaas- allemaal. The pressure is real. Zo voelt het ten minste. Ben jij zenuwachtig voor je eerste date? Onderstaande tips helpen je om te ontspannen.

Eerste date: tips voor als je je zenuwachtig voelt

Eén ding is zeker: als je je druk maakt om wat er allemaal wel niet mis kan gaan tijdens de eerste date, is dat zonde van je tijd. Je zou moeten genieten en lekker jezelf moeten kunnen zijn, in plaats van dat je stijf staat van de spanning. Blijf relativeren en volg onderstaande tips op om de druk er een beetje vanaf te halen. You got this.

1. Vind een uitlaatklep voor je zenuwen

Het is altijd een goed idee om je zorgen los te laten, in plaats van op te kroppen. Volgens experts kun je alle gedachten die door je hoofd spoken letterlijk loslaten door middel van fysieke beweging.

Bewegen helpt je niet alleen om te ontspannen, je lichaam maakt er ook endorfine door aan. En laat dat stofje er nou net voor zorgen dat je je zekerder en blijer voelt. Win win!

Als je geen tijd het om naar de gym te gaan voor je je klaarmaakt, kun je thuis bijvoorbeeld een korte yoga sessie of workout doen. Of, nog beter, je zet je favo muziek op en danst rond in je kamer of appartement.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je beweegt! Wanneer je bijkomt van die endorfine rush en je hartslag weer normaal wordt, voel je je kalmer worden. Werkt gegarandeerd.

2. Zorg dat je afleiding hebt voor de eerste date

Hoe harder je strest over jullie afspraak, hoe onmogelijker het wordt om straks relaxed en confident over te komen. Als je alleen bent en niets te doen hebt voorafgaand aan de date, wissel je ongetwijfeld zo’n zes keer van outfit en maak je je met de minuut drukker over wat gaat komen.

Kleed je dus niet drie uur van tevoren om, maar kijk rustig een aflevering van Friends, luister een leuke podcast, of zorg dat je nog even met een vriendin kunt zijn. Je weet zelf wat voor jou het best werkt als afleiding.

3. Friendzone je date in je hoofd

Ga je date niet in met de gedachten dat deze persoon weleens de ware zou kunnen zijn, maar probeer te denken dat hij of zij gewoon een vriend(in) is. Blijf voor jezelf herhalen dat je straks gewoon een drankje gaat doen of hapje gaat eten met een vriend(in).

Als het je lukt om jezelf hiervan te overtuigen, neemt je spanning waarschijnlijk af en zul je minder bang zijn voor afwijzing.

4. Haal. Adem.

Logisch, denk je waarschijnlijk. Maar onderschat niet hoeveel impact je ademhaling heeft op hoe je je voelt. Focus je op hoe je ademhaalt en je wordt meteen teruggebracht naar het nu. Vandaar dat dit zo’n uitermate belangrijk onderdeel is tijdens meditatie.

Wissel de rampscenario’s in voor oprechte aandacht voor je ademhaling en je voelt je direct kalmer worden. Als je nog geen ervaring hebt met meditatie, kun je van tevoren vast wat filmpjes bekijken van ademhalingsoefeningen die jij fijn vindt.

Allerlaatst: als er een angstige gedachte naar boven komt, probeer deze dan te accepteren en los te laten, in plaats van weg te stoppen. En, jawel, blijf ademhalen.

Lees ook: