Krijg je puistjes van je favoriete eten?

Het zou goed kunnen dat het snacken van gisteravond invloed heeft op je puistjes. Er zijn namelijk een aantal producten die je vast en zeker in huis hebt die mega acné triggers zijn. Hoe kun je een uitbraak van puistjes door bepaald eten voorkomen? Zo:

Iedereen reageert anders op bepaalde triggers zoals stress of bepaalde voedingsmiddelen. Dat heeft te maken met veel verschillende factoren zoals bijvoorbeeld je stofwisseling, bloedgroep en genen. Dus wat nadelig uitpakt qua eten voor de een hoeft voor een ander niet te gelden. Maar afgezien daarvan zijn er wel bepaalde etenswaren die ervoor zorgen dat de talgproductie in je huid wordt verhoogd, en ook zorgen voor hormoonverstoringen en ontstekingen. Dit alles leidt ertoe dat puistjes (letterlijk) de kop opsteken. We hebben de belangrijkste acné veroorzakende ingrediënten voor je op een rijtje gezet:

Zuivel

De hormonen die in zuivelproducten zitten zijn een enorme acné trigger. Zelfs melk die vrij is van groeihormonen zit van nature vol met hormonen. Maar dat is niet het enige probleem. Melk bevat van nature vet. In halfvolle en magere melk is dat vet er voor een gedeelte uitgehaald. Maar het vet is juist nodig om de in vet oplosbare vitamine A en D (die melk bevat) af te breken. Daardoor kan het lichaam namelijk deze vitamines beter opnemen. Wanneer het vet ontbreekt worden de vitamines niet goed opgenomen en blijft er alleen een suikerbommetje over waar je huid behoorlijk van in de war kan raken.

Pinda’s

Deze populaire peulvrucht is een stiekeme puisten trigger die we niet zagen aankomen. Noten zijn toch goed voor je? Helaas deze soort niet. Pinda’s bevatten namelijk een bepaald hormoon dat blaasjes in de huid irriteert, waardoor de talgproductie in je huid omhoog gaat. Dat verergert weer de uitbraken van puistjes. Maar niet alleen de pinda’s zelf zorgen voor onrust in je huid. Ook producten waar pinda-olie in is verwerkt zoals chips kunnen een uitbraak aan puistjes veroorzaken. Check goed de ingrediënten van de producten die je eet.

Suiker

Acné is een ontsteking in de huid, en de grootste veroorzaker van ontstekingen is geraffineerde suiker. Wanneer suiker het lichaam binnenkomt zorgt dat voor een enorme stijging in het insuline niveau in de huid, wat weer kan zorgen voor ontstekingen van ons afweersysteem. Nog vervelender; de combinatie van suiker met melk is helemaal funest. Dat je puistjes krijgt van het snacken van melkchocolade kan wel kloppen, aangezien de hoofdbestanddelen daarvan melk en suiker zijn. Kun je toch niet van de chocola afblijven? Ga dan voor een donkere variant zoals 70, 80 of 90% pure chocola. Deze chocolade bevat minder suiker en is rijker aan anti-oxidanten.

Jodium

Jodium is niet alleen om wondjes te ontsmetten, het zit ook in bijna al ons favoriete eten. In gewoon zout zit bijvoorbeeld jodium, en dat gebruik je toch behoorlijk veel. Waar een hele hoge dosis jodium inzit is zeewier. Daarom een extra waarschuwing voor de sushi lovers; let op. Zeewier is een hydraterend ingrediënt, met goede antioxiderende eigenschappen. Maar het kan ook voor uitbraken van puistjes zorgen. Het hangt er echter wel vanaf welke type zeewier het is. Welke soorten nou precies acné triggeren wordt nog onderzocht, maar ben je gevoelig voor acné dan kun je zeewier voor de zekerheid maar beter links laten liggen. Ook in asperges zit jodium. Onderzoek wijst uit dat het eten van jodiumhoudende producten weinig kwaad kan als je het houdt bij drie tot vier producten per week. Meer dan dat kan voor sommige mensen behoorlijke irritatie veroorzaken.

Als laatste; acné heeft een tijd van zestig tot negentig dagen nodig om te ontwikkelen. Als je het idee hebt dat één van deze producten je acné verergert, probeer dat product dan een maand lang niet te eten en kijk of dat effect heeft. Vanavond die Snickers laten liggen heeft voor je puistjes van morgen weinig zin, maar als je het volhoudt heeft het op den duur zeker effect.

Reageer op artikel:
Krijg je puistjes van je favoriete eten?
Sluiten